De broekriem aangehaald maar de teugels gevierd

Jun 24
Geplaatst door

Als we de prognoses van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid mogen geloven, dan beginnen de omzetten in de bouw dit jaar weer langzaam te stijgen. Maar volgens de Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers is dat een te rooskleurig toekomstbeeld. De NVB vreest dat de verkoopbodem die in 2009 was bereikt, opnieuw getest gaat worden.

Als je twee van die toch wat tegenstrijdige stellingen hebt, dan weet ik niet welke ik moet geloven. Het enige houvast dat ik heb is de belofte die ons is gedaan dat de broekriem nog even stevig wordt aangehaald omdat er fors bezuinigd moet worden. Het worden dus sowieso zware tijden. Gelukkig staan daar ook vrolijke vooruitzichten tegenover.
We hoeven ons binnenkort niet meer aan die laffe 120 km per uur te houden maar mogen doortrappen naar 130. Pure winst gaat dat opleveren, want tijd die we eerst in de auto verbeuzelden kunnen we nu gebruiken om geld te verdienen.
Er werd al niet al te streng meer gehandhaafd, maar binnenkort geldt het rookverbod gewoon helemaal niet meer voor kleine eenmanszaken in de horeca. Een eerste stap op weg naar gehele opheffing van het verbod? Dat zou goed nieuws zijn voor het BNP want dat kan alleen maar stijgen als mensen niet elke werkdag 15 x 5 minuten rookpauze hoeven houden.
Ondernemers is een stevige administratieve lastenverlichting in het vooruitzicht gesteld. Zo moet er een inspectievakantie komen. Bedrijven die drie jaar lang de regels goed hebben nageleefd, worden ontzien door de inspectiediensten. Die komen dan niet meer elke maand langs, maar slechts maximaal twee keer per jaar. Maar liefst 740 miljoen euro moet dit soort versoepelingen het bedrijfsleven gaan schelen. Geld dat dan weer gebruikt kan worden voor het maken van omzet.

Het zijn beginnetjes, maar ze zetten de deur op een kier voor meer moois. Ook 130 km per uur gaat irriteren dus het kan niet anders of de max. snelheid wordt in een razend tempo opgekrikt naar 200. Met een beetje mazzel is het al zover wanneer de A3 is aangelegd en de A4 verlengd. Dat moet de mobiliteit in de dichtgeslibde Randstad  toch een aardige boost geven.
Inspecties kunnen helemaal achterwege blijven als we wat flexibeler omgaan met zaken als persoonlijke beschermingsmiddelen op de bouwplaats bijvoorbeeld. Dat soort verplichtingen kost toch vooral tijd en geld, is alleen maar hinderlijk en wordt toch al vaak genoeg genegeerd.
En als we dan toch bezig zijn, wat te denken van het vriespunt verlagen van 0° C naar -15° C? Dan heb je veel minder snel dat je bepaalde materialen niet meer kunt gebruiken, en kun je in de winter aanzienlijk langer doorwerken.

Deze column is ook gepubliceerd in Mebest 2011/1

Geplaats in: Columns
Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


nine × 8 =

Background