Scheurdreiging onschadelijk gemaakt

Dec 30
Geplaatst door
(foto: Klokhuys tekst en foto)

(foto: Klokhuys tekst en foto)

Enigszins flexibel zijn kunststof gietvloeren wel, maar scheuren van een centimeter opvangen, dat is teveel van het goede. Een spanningsarme droge ondervloer bood uitkomst voor de vloer die Verhoof Floor Systems bij bovenbuurman Rona Classics moest maken. Met succes want drie jaar na dato ligt de gietvloer er nog pico bello bij. 

Autostalling op niveau

Een ongebruikelijke keuze kun je het wel noemen, de vloer waar Bart Haans zijn auto’s op wilde parkeren. Als auto’s binnen worden gestald, dan staan ze toch meestal op een functionele vloer. Of een siergrindvloer, als het om een showroom gaat. De eigenaar van Haans Autoschades in Tilburg wilde echter iets anders, iets met uitstraling. Het is immers geen doorsnee-showroom waar hij de auto’s wilde neerzetten, maar ook een ontvangstruimte, een verlengstuk van zijn autoschadebedrijf. En het gaat ook niet om dertien-in-een-dozijn-auto’s die uitgestald moesten worden, maar om Porsches. Klassiekers die hij onder de naam Rona Classics verzamelt, restaureert en verhandelt. En dan is meer uitstraling wel zo passend. Maar uiterlijk was niet het enige. Auto’s zorgen toch voor een iets andere belasting dan voeten en meubels. Een hoogwaardige luxueuze afwerking moest het worden, en strak. Zo kwam hij op een gietvloer uit, en als vanzelf bij Verhoof Floor Systems. Dat zijn immers de buren. “Haans zit aan de overkant van de straat, hier recht tegenover”, zegt Robin Verschuren van het Tilburgse vloerenbedrijf. “En sinds een paar jaar ook op de verdieping boven onze showroom.”

Extreme scheuren

Het gebouw waar het vloerenbedrijf zijn showroom heeft, is al een aantal jaren oud. De etage was echter nooit in gebruik geweest; de zandcement dekvloer die op de kanaalplaten was aangebracht, was nooit eerder afgewerkt. Dat was maar goed ook, want nu was van het begin af duidelijk dat de vloer behoorlijk problematisch was. Er zaten ernstige scheuren in de dekvloer, sommige wel een centimeter breed. Een verklaring voor die schade was niet moeilijk te vinden. Het gebouw heeft een skelet van stalen balken. De constructievloer van de verdieping bestaat uit kanaalplaten die op die balken zijn gelegd. Dat levert een extreme werking op waar de zandcement dekvloer die rechtstreeks op de kanaalplaten is aangebracht, niet tegen bestand is geweest. “We leggen gietvloeren altijd hechtend aan een ondervloer” zegt Robin Verschuren. “Ze zijn weliswaar enigszins scheuroverbruggend, maar gebeurt er iets met die ondervloer, dan heb je dus altijd kans dat er ook iets met de gietvloer gebeurt. Zeker met zulke extreme situaties als hier.” Maar de Arturo gietvloer die de opdrachtgever had gekozen, moest er komen. Dus werd naar een oplossing gezocht. “Standaardoplossingen zijn er eigenlijk niet, we bekijken dat altijd per specifieke situatie”, aldus de vloerenlegger. “En omdat die nu zo uitzonderlijk was, hebben we dat samen met leverancier Arturo gedaan. Zij kennen hun product immers als geen ander en weten het beste wat er wel en niet mee kan.”

Weg met werking

Vanwege de enorme werking in het gebouw moest er een ondervloer komen die los ligt van de constructie. De dekvloer verwijderen en een nieuwe, zwevende dekvloer aanbrengen was geen optie. Teveel werk, teveel tijd, te kostbaar. En 100% zekerheid dat er geen scheuren meer zouden ontstaan was er niet, want het blijft een cementgebonden product. Arturo adviseerde een droogbouwysteem van Unifloor, dat bestaat uit zelfklevende Jumpax Cementgebonden Panelen.
Verhoof Floor Systems bracht het Jumpax systeem aan op een laag wolvilt van Greenfloor zodat de platen los van de constructievloer liggen. Kantband voorkomt aansluiting met wanden en andere onderdelen van de constructie; zo is contactgeluid vermeden. De cementgebonden platen legden de Tilburgse vloerenleggers in twee lagen, in halfsteensverband. De tweede laag is overlappend op de eerste aangebracht, zodat alle naden verspringen. “De platen zijn vochtarm zodat je geen werking door krimp kan krijgen”, zegt Robin Verschuren. “Evengoed hebben we er nog een epoxy met een krimpnet op aangebracht.”

Prioriteiten stellen

Met de naden dichtgezet kon de ondervloer vloer worden voorbereid voor de gietvloer. Een primerlaag en een egalisatielaag om de ondervloer goed vlak te maken, dan een schraplaag om hem vloeistofdicht te maken en een hechtlaag voor de gietvloer te creëren. Daarna kon de eigenlijke gietvloer erop, een grijze Arturo PU2060. Robin Verschuren licht de keuze voor dit type toe. “Meestal werken we met Arturo PU2030, die is beter bestand tegen uv-straling. De 2060 is echter robuuster en kan meer druk aan en dat was met het oog op de omstandigheden en het gebruik een betere keuze.” Auto’s wegen immers meer dan mensen en meubels. Daarnaast staan de klassieke Porsches er niet alleen voor de sier, ze worden ook verhandeld. Ze rijden dan ook over de vloer, van en naar de lift waarmee ze naar beneden en naar boven worden getransporteerd.
Prioriteit voor gebruiksbelasting dus maar uv-bescherming was wel degelijk een issue; de ruimte heeft namelijk een forse glazen pui. Vandaar dat de vloerenleggers een uv-stabiele toplak aanbrachten, Arturo PU7900 in dezelfde grijstint als de gietvloer. “Bij gekleurde laklagen heb je altijd nog het risico van witbreuk”, zegt Robin Verschuren. “Dat is als bijvoorbeeld een stoelpoot een kras in de laag maakt. Het kleurpigment kan dan beschadigd raken waardoor je een witte streep in de vloer ziet. Om dat te voorkomen hebben we nog een laag Arturo PU7975 aangebracht, dat is een slijtvaste en krasvaste transparante toplak.”

Rekening houden met rubber

Waar de beschermende toplaag niet tegen opgewassen is, is het effect van weekmakers. “Dat zit in alle rubbers, dus ook in autobanden”, zegt Robin Verschuren. “Geen enkele lak is bestand tegen de chemische samenstelling ervan. Het is niet zo erg dat je niet over de vloer kunt rijden, maar auto’s die langdurig op één plek staan, eisen zonder meer hun tol. Vandaar dat we tegen klanten altijd zeggen dat ze kinderwagens of rollators en dergelijke niet altijd op dezelfde plek in huis moeten zetten, dat kan op termijn voor lelijke plekken zorgen.” Elke dag de Porsches een stukje verplaatsen was geen optie, daar moest een andere oplossing voor worden bedacht. “Heel simpel, de auto’s staan met hun wielen op stukjes plexiglas.”

Broodnodige dilatatie

Niemand die bewust voor het strakke naadloze uiterlijk van een gietvloer kiest, zit te wachten op een dilatatievoeg. Toch wordt het circa 300 m2 tellende grijze oppervlak onderbroken door zo’n beschermende onderbreking. “Je kunt niet anders” zegt Robin Verschuren. “Als de overstrekking van een plaatsysteem meer dan 12 meter bedraagt, moet er gedilateerd worden. Die maximale overstrekking wordt hier ruimschoots overschreden. Daarnaast waren het voorheen twee ruimtes die zijn samengevoegd door de tussenmuur weg te halen. Al stonden die óp de verdiepingsvloer, je weet nooit wat zo’n ingreep voor effect op de constructie heeft.” En het zou ook tamelijk onzinnig zijn geweest om wel een veilige ondervloer te maken maar niet te dilateren. Zeker in een gebouw waar de werking blijkbaar zo extreem is.
Het is inmiddels ruim drie jaar geleden dat de vloer is gelegd. Voldoende tijd voor het pand om de effectiviteit van de vloeroplossing te testen. En daar valt niets op aan te merken; er is geen scheurtje te zien in de strakke lichtgrijze vloer. Al zouden ze misschien niet eens opvallen want de prachtige Porsches eisen eigelijk alle aandacht op.

 

Over Verhoof Floor Systems

Tien jaar geleden startten Denis Verhoof en Robin Verschuren met Verhoof Floor Systems. “Kwaliteit leveren is onze enige reclame”, zegt Robin Verschuren. Zonder een cent aan marketing uit te geven is het bedrijf gestaag gegroeid van een vloerenbedrijf dat vooral in het Tilburgse werkte tot een bedrijf dat in de hele Benelux actief is.  Het assortiment bestaat uit gietvloeren, grindvloeren en troffelvloeren. Zo’n 20% van het werk is projectmatig, voor aannemers. De overige 80% komt uit de particuliere hoek, vandaar de showroom. Het Brabantse bedrijf opende medio oktober een tweede showroom, bij Te Boveldt in Harderwijk; een in de regio bekende meubel- en keukenmaker. Een eind uit de buurt maar met steden als Lelystad, Almere, Amersfoort en Zwolle om de hoek, is het een regio waar Verhoof Floor Systems veel potentie in ziet. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Background